Workshop bonbons maken 8 maart 2023

Datum:

De 4 dagdelen op 7 en 8 maart waren heel snel volgeboekt. Totaal 30 dames en 2 heren.

We hebben op 8 maart een workshop bonbons maken, wat eigenlijk een chocoladeworkshop is want we maken geen bonbons maar melkchocoladefiguren.

Er doen acht dames mee, waar zijn toch die mannen? Om 9.30 is iedereen gearriveerd. Schort en schoenhoesjes liggen klaar en Francesca die de activiteit begeleidt, legt uit hoe de komende tweeëneenhalf uur worden gevuld.

Allereerst maken we de eivormen (het thema is Pasen) met alcohol schoon zodat het ei en de eitjes mooi glimmen en goed loslaten als ze uitgehard zijn. Er staan schaaltjes gekleurd glazuur op tafel waarmee we de binnenkant van de vormen kunnen versieren zodat het geheel een persoonlijk tintje krijgt.

We krijgen allemaal een schaal met brokjes smeltchocolade (alleen melk) en dit moeten we au bain-marie op een kom heet water al roerende vloeibaar maken. Als het vloeibaar is en de temperatuur die Francesca meet goed is mag het gestort in de grote halve paaseivorm. Dit even ronddraaien, overtollige chocolade weer in de kom gieten en de vorm gaat in de koelkast.

Tijd voor koffie. Het apparaat heeft er geen zin in dus van echt koffiedrinken is geen sprake. Gelukkig zijn er ook theeliefhebbers. Er komt een heerlijke huisgemaakte bonbon bij.

Nu gaan we verder met de massieve eitjes. Er komt een handjevol koude brokjes bij zodat de temperatuur daalt. Is het voldoende afgekoeld (dit meet Francisca met een infraroodthermometer). Dan kan de vorm voor de halve kleine eitjes, een soort ijsblokjesvorm, gevuld met chocolade. Goed horizontaal afschrapen anders passen de helften straks niet goed op elkaar. Dit gaat ook in de koelkast en het grote ei gaat eruit. Dit halen we uit de vorm.

Terwijl de kleine eitjes afkoelen gaan we met een spuitzak vloeibare chocolade ‘vogelnestjes’ (een soort kransje) op bakpapier spuiten. Je mag ze versieren met gekleurde musketkorreltjes en een gekleurd gesuikerd chocolade-eitje in het midden.

Wanneer ook de kleine eitjes zijn uitgehard en op de tafel zijn gestort plakken we helften op elkaar door ze even op een hete ondergrond wat te smelten. De kransjes en eitjes gaan in het grote ei. Het ei is goed gevuld, er zit zelfs een kop op. Francesca doet er doorzichtig folie omheen waardoor het een luxe uitstraling krijgt. Het geheel gaat in een fraai papieren tasje met een witte strik.

Voldaan en tevreden gaan we naar huis.