Bezoek Jopie Huisman Museum 21 november 2023

Een zeer geslaagde excursie. In het vorig jaar vernieuwde museum is veel te genieten. Jopie Huisman (1922 - 2000), Friese autodidact, zwierf door de weilanden, viste en stroopte, was een met de natuur en de mensen.

We begonnen met een film te bekijken waarin het leven en werk van de voddenboer en schilder werd toegelicht. Een aantal thema’s was belangrijk voor hem: mensen, natuur, geloof, mededogen en levensbezinning.

Met een audiotour konden we daarna op eigen gelegenheid het museum bezichtigen. Hier hangen geen schilderijen, maar verhalen.

Een aparte hoek is ingericht over De gestolen schilderijen van Jopie Huisman. In 1984 exposeerde Huisman in het Brabantse Nuenen, de geboorteplaats van Vincent van Gogh. Er worden drie schilderijen van hem gestolen uit de galerie. Hij is ontroostbaar en besluit nooit meer te exposeren. Vrienden van hem vinden toch dat zijn werk gezien moet worden en zo is het Jopie Huisman Museum geboren. Er is een spannende NOP1-podcast over gemaakt.

We besluiten ons bezoek gezellig met koffie/thee en heerlijk gebak.