Bezoek aan Huizumer Kerk donderdag 13 april 2023

Met een groepje van 15 dames en heren kregen we een interessante rondleiding, verzorgd door dhr. Peter de Haan. Onder het genot van een kopje koffie/thee met oranjekoek in het nevengebouw De Voorhof vertelde hij op boeiende wijze de geschiedenis van de kerk.

De Huizumer Kerk is de oudste kerk van de Leeuwarder binnenstad en dateert uit de 12e eeuw. Het interieur stamt voornamelijk uit de Gouden Eeuw. Er worden geen kerkdiensten meer gehouden. Het gebouw was heel onpraktisch: geen zalen en zelfs geen toilet.

De kerk is sinds 2014 eigendom van de Stichting Alde Fryske Tsjerken. Nu is de Dorpskerk Huizum een cultureel podium. Er zijn 72 vrijwilligers die verschillende werkgroepen vormen voor de pr, de catering, persberichten, verzorgen van lezingen door prominente Nederlanders, (meezing)concerten, onderhoud kerkhof enz. Ook wordt de kerk verhuurd voor bruiloften, uitvaarten of andere bijeenkomsten. Er worden op aanvraag niet alleen rondleidingen in de kerk en op de begraafplaats gegeven, maar ook in de omgeving b.v. naar het MCL. Zowel binnen als op het terrein heeft MCL een mooie kunstcollectie.

Na de koffie gaan we naar de kerk, waar veel te zien is. De achtkantige eikenhouten preekstoel is wel het meest waardevolle onderdeel van het interieur. Hij is de enige in Friesland die dateert van voor de Reformatie en bewaard bleef. In de lambrisering bij de preekstoel staat het jaartal 1677. Op het fries van de bank tegenover de preekstoel staat een spreuk in het Latijn: ‘Arbor ex fructi et Leo ex ungue agroscitur’ wat betekent: ‘Aan de vrucht kent men de boom’.

Tot slot lopen we naar het kerkhof waar o.a. het baarhuisje te zien is. Het baarhuisje dateert uit 1875, maar was zo vervallen dat het zou worden gesloopt. De Stichting Alde Fryske Tsjerken heeft het met tientallen vrijwilligers gerestaureerd en nu is het een klein museum. Vroeger werd de overledene in het baarhuisje opgebaard vanwege kleine behuizing en ook bij epidemieën zoals de pest.

Al met al kijken we terug op een fijne en leerzame middag.