Busreis naar Kampen en het Luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad

Het was voor mij de eerste keer dat ik met een busreis voor alle gepensioneerden van MCL en NB meeging, gedeeltelijk gefinancierd door de directies en georganiseerd door de VvOM. Door Corona had alles enkele jaren stil gelegen maar eindelijk kon het nu doorgaan. Ik ging samen met enkele oud collega's mee op de tweede dag, dit in verband met spreiding van het aantal reisgenoten omdat het steeds moeilijker wordt tegenwoordig om met grote groepen ergens te worden ontvangen. Op de afgesproken tijd vertrokken de twee bussen. De stemming zat er in onze bus meteen goed in aan het gekakel te horen. Tijdens de reis vertelde onze buschauffeur regelmatig iets van de omgeving.

Om 9.30 uur arriveerden de bussen bij de salonboot “de Veerman van Kampen” waar we werden opgewacht door het personeel. We genoten hier van onze koffie met heerlijk gebak. Hierna gingen de meeste mensen naar het dek om buiten te genieten van de omgeving het “rondje Kattegat”. We troffen het met het weer, een heerlijk zonnetje en weinig wind. Tegen 12 uur kregen we onze lunch aangeboden, tomatensoep en keuze uit verschillende broodjes met een kroket, eieren, kaas, vlees, rauwkost enz. Het was een goed verzorgd buffet.

Om 13 uur meerden we weer aan en vertrokken de bussen richting Lelystad naar museum het Aviodrome. Hier kregen wij in groepjes een rondleiding door het museum en daarna hadden we nog een korte tijd om zelf door het museum te lopen of iets te nuttigen in het restaurant. Interessant om te zien hoe de luchtvaart zich heeft ontwikkeld. De pioniers bleven bijv. maar 10 minuten in de lucht in toestellen met linnen vleugels.

Om 16.30 uur was het tijd om weer in de bus te stappen en richting Burgum te rijden waar het diner in de Pleats genuttigd zou worden. Het diner was uitstekend en om 20 uur was iedereen voldaan en reden we weer richting Leeuwarden waar we na een prachtige dag (ook wat ik in mijn omgeving hoorde) om ongeveer 20.30 uur aankwamen en ieder weer zijn eigen weg ging.

De busreis heeft me prima voldaan dus ik zou zeggen op naar het volgende reisje.

Vriendelijke groeten van Lazine Attema.