Busreis Loo 10 mei 2023

Datum:

Samen met de reiscommissie heeft Dalstra reizen een mooie reis samengesteld. Alles verliep perfekt op tijdschema ondanks de stroeve start voor 2 deelnemers. Zij hadden ongemakje met achteruitrijden op de parkeerplaats van het Kalverdijkje. Kofferdeksel ingedeukt en achterruit in gruzelementen. Maar zij hebben zich daardoor niet laten beïnvloeden en hebben genoten van deze dag.

Na koffie met gebak in restaurant De Waldhoorn te Otterlo op naar Apeldoorn, intussen genietend van de gele koolzaadbermen. Een gids vertelde ons de geschiedenis van de vele bewoners van het Loo en de overeenkomst met paleis Soestdijk. Een prachtige rondrit volgde door het Oranjepark, de eeuwenoude statige Loolaan, langs standbeeld van Koningin Wilhelmina bij de Grote Kerk en gedenknaald. Verder rondje om het Paleis het Loo, daarna door het Kroondomein het Loo, waar we volop genoten van de prachtige bomen met hun fel lichtgroene jonge blaadjes met verderop de Asselse heide met op verschillende hoogtes grazende schapen. Moeite waard om daar nog eens heen te gaan als de heide bloeit.

Langs de kant van de weg waren duidelijk de sporen van wroetende zwijnen te zien. Compliment aan de gids die boeiende verhalen vertelde over geschiedenis, natuur en informatie over het wild.

Na de uitgebreide koffietafel in de Waldhoorn vertrekken we naar Paleis Soestdijk te Baarn. Daar hebben we het paleis en de tuinen kunnen bezichtigen. Het bezichtigen van de tuinen viel letterlijk een beetje in het water. Bijzonder verhaal tijdens rondje tuin, werd de liefde van Koningin Wilhelmina voor bomen verteld. Zo mochten de zijtakken van de bomen niet worden gesnoeid van haar, zodat er enorme dikke takken laag aan de bomen bleven zitten. Best wel mooi gezicht. Toen er door een zware storm een boom geveld werd mocht ook deze niet weggehaald worden. Ze zei: Deze boom is omgevallen maar hij is niet dood. Overal kwamen opnieuw takken uit en vormt nu een zeer exentrieke boom (zie foto).

Op de terugweg hebben we genoten van de bollevelden en wederom de grote hoeveelheid koolzaad. Het dinerbuffet bij restaurant De Goede Aanloop in Tollebeek was voortreffelijk.

Al met al kunnen we terugzien op een goed georganiseerde en gezellige dag.

Dank aan de reiscommissie.