Busreis BroekerVeiling 11 oktober 2023

Met twee volle bussen togen we naar Boek op Langedijk waar we om 10.00 uur werden verwelkomd met koffie en huisgemaakte taart. Een bezoek aan de BroekerVeiling, de oudste groentedoorvaarveiling ter wereld, staat garant voor een leuk dagje uit! Er is veel te zien en te ervaren. Vandaar dat de groep in drieën werd verdeeld. Onder leiding van gidsen bezochten we de veiling, maakten we een rondvaart en kregen we een rondleiding.

Rondvaart
Met de rondvaartboot ontdekten we ‘Het Rijk der Duizend Eilanden’. Vanaf honderden eilandjes voeren tuinders met hun handelswaar naar het veilinggebouw. Ooit bestond dit gebied uit meer dan 15.000 eilanden. Allemaal met de hand gegraven in de loop van honderden jaren. Op dit moment zijn er nog zo’n 200 van deze eilanden over.

Veiling
Tot 1973 was de huidige veiling in gebruik. Nu worden groente en fruit elders geveild. Nadat de veilingmeester uitleg had gegeven kwam er een boot met pakketjes groente en fruit binnenvaren. Als bezoeker konden we meedoen aan de veiling. Volgens het systeem ‘afmijnen’ wordt door de veilingmeester een hoog bedrag genoemd, daarna wordt het bedrag steeds lager. In de veilingbanken kon je aangeven welke prijs je wilde betalen voor b.v. 3 mandarijnen, 1 prei, een bosje wortels, een krop sla enz. De authentieke veilingklok uit 1903 draait langzaam door ………… de spanning stijgt. Na afrekenen gingen we dus niet met lege handen naar huis.

Rondleiding
Er zijn nog veel gereedschappen uit vroeger tijden te zien. Deze werden gedemonstreerd door een enthousiaste gids die vroeger zelf bij de BroekerVeiling had gewerkt. Ook liggen er nog de pramen waarin alles werd vervoerd. De tuinders hadden vroeger een zwaar leven.

Na twee onderdelen kregen we een heerlijke Langedijker lunch. Op de terugreis via de Afsluitdijk hebben we nog een uurtje in Hoorn gewandeld. Via een lange straat met prachtige gevels kwamen we uit op het plein de Roode Steen, de voormalige kaasmarkt van Hoorn. Midden op het plein overziet Jan Pieterszoon al tijden de stad.

Tijd voor het diner in Wognum. We zaten net weer in de bus voor het laatste stuk toen het begon te regenen. De hele dag hadden we prima weer met zelfs wat zon. Al met al een geslaagde dag.