Bezoek aan Tuinbouwkas en Theetuin

Op 15 juni 2022 stond op het programma van de VvOM een bezoek aan een kas van Empatec genaamd “It Wild” aan de Gernierweg 23a in Wier. Met 22 leden waren we daar op bezoek.

Een prachtige middag, dus de ontvangst en deels introductie over het bedrijf kon buiten plaatsvinden. Johan en Johan, beide medewerkers van het bedrijf, gaven ons een duidelijke uitleg over hun werkzaamheden, maar ook het aspect van het bedrijf dat zij voor een belangrijk deel werken met mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Vervolgens kregen we een korte bedrijfsfilm te zien en werden we in beschermende kleding gestoken, jas, muts en overschoenen, want ook deze bedrijven hebben te maken met “virussen” die ervoor kunnen zorgdragen dat totale oogsten mislukken, met miljoenen schade als gevolg.

In de kas worden Cherry- en Snacktomaten gekweekt. Het hele proces van een klein plantje tot vele rijpe tomaten werd ons in de kas aanschouwelijk gemaakt, zeer boeiend. We konden eveneens aanschouwen hoe de producten geselecteerd en verpakt worden en naar de leveranciers uitgeleverd. Daarna gingen wij twee à drie km. verderop in Slappeterp naar een “Minicamping & Theetuin”. Prachtig buiten tussen de bomen konden we met z'n allen thee of koffie nuttigen en werd een heerlijke traktatie gepresenteerd. Een schitterend plekje waar veel van de deelnemers nog nooit waren geweest. Al met al een zeer geslaagde middag!